MIKS ME OLEME KINNI STEREOTÜÜPIDES? Kui tihti teed Sina järeldusi või langetad otsuseid üldlevinud arusaamade põhjal? Hiljem pead aga tõdema, et levinud stereotüübi järgi tehtud otsused tuleb üle vaadata. Pean tunnistama, et ma ise pole ka sellest patust puhas. Võtame näiteks juhtide jaotuse olemuse järgi – ülemus (ingl.k boss), juhataja (ingl.k manager) ja juht (ingl.k leader). Üldine arusaam on, et ülemus on halb ja juht (levinud sõna on liider) on hea. Nende vahele jääb juhataja, kes tagab, et õiged asjad saaksid õieti tehtud. Jätame kõrvale kogu emotsionaalse poole ja motivatsioonimeetmed, siis jääb järele puhas juhtimisprotsess. Ja mida me näeme. Ülemus ütleb konkreetselt, mida teha, millal teha ja kuidas teha ning kontrollib täpselt, et kõik on tehtud tema juhiste järgi. Juhataja ajab näpuga järge, et kõik saaks tehtud minimaalse pingutusega vastavalt ettekirjutatud juhistele. Juht seevastu arutab töötajaga vajadusel ülesande täitmist, et leida parim võimalik lahendusviis ja laseb neil siis tegutseda.

Rääkides ülemusest, juhatajast ja juhist räägime ennekõike inimeste mitte protsesside juhtimisest. Protsesse juhivad suuresti töötajad, sest nemad teevad tegelikku tööd, millel on tulemus. Kahjuks inimeste juhtimises ei kehti põhimõte:“ Juhi inimesi nii, nagu sa tahad, et sind juhitakse!“ Inimesed on erinevad, nende väärtushinnangud ja motivaatorid ei ole 100% ühesugused, võib olla ainult osaliselt sarnased. Seega ei saa igasse töötajasse suhtuda alati ühte moodi. Isegi sama töötaja võib olla erinevatel päevadel täiesti erinev. Kuidas mõjub sinu tööle keskendumisele näiteks suur rõõmusõnum või kurb teade. Oled täiesti „liimist lahti“ ja ei suuda tööle keskenduda, sest mõtted on mujal. Järgmisel päeval saad jälle kõigega kergesti hakkama. Nüüd kujuta ette, et sul on äärmiselt halb päev, olulise hankepakkumise kooskõlastamisele saatmise tähtaeg kukub 2 tunni pärast. Kõigele vaatamata ei õnnestu sul juba 2 tunni jooksul viimased kaks lehekülge kokku saada. Nüüd kuluks marjaks ära toetus või abikäsi. Kui vaatad eelpool kirjeldatud ülema, juhataja ja juhi töömeetodit, siis kelle abi sa vajaksid? Tõenäoliselt eelistad juhti, kes tuleb ja ütleb paar toetavat sõna ja aitab järjele saada. Vajadusel leiab kellegi, kes saab sulle abiks olla. Või oleks parem ülemuse stiilis lähenemine, kes kriitilisel hetkel võtab vastu otsuse ja ütleb sulle samm-sammult ette, mida tegema pead ja kõik muu võid ära unustada? Raske valik, kuid tõenäoliselt ülema stiilis juhiste saamisel tead täpselt, mida tegema pead ja aitab su kiiresti järjele.

Või võtame näiteks teise olukorra. Tööle tuleb uus inimene, kes alles on oma sisseelamise etapis. Korraga on vaja tiimil lühikese ajaga täita üks ülesanne. Kogenud liikmed teavad täpselt, mida teha tuleb, kuid uue inimese jaoks on kõik tundmatu. Samas on vaja kõigi abi. Uuele töötajale asjade põhjalikuks selgitamiseks ei järku aega, mistõttu on kõige lihtsam talle kõik samm-sammult selgeks teha ja leppida kokku kontrollmehhanism. Tänu sellele saab uus töötaja olla tiimile toeks ja juht veendunud, et asjad saavad tehtud nii nagu vaja. Hiljem on siis võimalik teemad põhjalikumalt läbi käia. Ekstreemne näide on tegelikult kiuslik ja laisk töötaja, kes ei viitsigi ilma ähvarduste ja hoiatusteta ennast liigutada. Tema puhul töötabki ainult ülemuse stiilis lähenemine. Siin on muidugi teine teema ka:“Miks ta tööl on?“ Ehk kuluks siin üks korralik arenguvestlus töötajaga ning leida üks kahest lahendusest:“Kas minnakse lahku ja töötaja lahkub või töötaja muudab oma suhtumist ja talle leidub sobivam tööpositsioon organisatsioonis?“ See on ka üks olukord, kus juht peab olema suuteline käituma kui ülemus.

Teisisõnu ei saa väita, et ülemus on halb ja juht hea. Kõik sõltub ennekõike olukorrast ja töötajatest. Kui olukord nõuab kiiret tegutsemist ja kui on veel oht inimeludele, siis ei ole ülemuse juhtimisstiilidest pääsu.

Juhatajat ma üldse ei maininud, sest sellel on oma põhjus. Juhataja on midagi ülemuse ja juhi vahepealset, aga tema puhul on määravaks ametikoht ja sellest tulenevad kohustused. Seetõttu manager ei ole niivõrd juhi tüüp kuivõrd ametikohast tulenev funktsioon. Ta peab jälgima, et kõik tehakse ennekõike reeglite järgi. See on tüüpiline näiteks tootmises, kus toodangu kvaliteedi ja töötajate ohutuse eesmärgil tuleb ajada näpuga juhenditest järge. Ehk juhataja on tõesti ülemuse ja juhi vahepealne versioon. Ta tahab, et kõik oleks tehtud nii nagu tema juhenditest loeb, kuid samas ka tunnustab neid, kes on asjad õieti ära teinud.

Kuidas valida sobiv juhtimisstiil, seda saad teada OLUKORRAPÕHISE JUHTIMISE koolitusel.

Scroll to Top