INIMESTELE IKKA MEELDIVAD ILUSTI RÄÄKIVAD INIMESED! Kahjuks kehtib see ka juhtide puhul. Nii töötajatele kui ka teistele juhtidele meeldivad ilusti rääkivad juhid rohkem, kui vähem sõnakad. Tihti eelistatakse ekstravertseid inimesi juhi kohale, sest introverte peetakse juhi kohale sobimatuks nende näilise tagasihoidlikkuse tõttu. Aga, mis on juhi roll, mis on tema peamine ülesanne? Kas juhi peamine roll on olla kogu aeg pildis ja sõna võtta või peab ta tegelema organisatsiooni eesmärkide täitmise ning oma tiimi, osakonna, struktuuriüksuse töö korraldamisega? Inimeste juhtimine eeldab usaldusliku ning pühendumust toetava õhkkonna loomist. Kui juht ainult räägib ja töötajad kuulavad, siis kuidas saab tekkida usaldus töötaja ja juhi vahel. Kuulamisel on palju rohkem eeliseid rääkimise ees, eriti juhi puhul.
Kuulates mõistad, mida teine inimene mõtleb. Ja siinkohal pean ma silmas tõsist ja pühendunud kuulamist. Kui tihti oled ise oma juhiga rääkinud ja ta noogutab ainult sulle silmi arvutiekraanilt tõstmata. Aktiivse kuulamise ja küsimuste esitamisega saad juhina teada, mida töötaja mõtleb, millised on tema ideed ja kahtlused. Kõike seda saad juhina oma töös ühel või teisel hetkel ära kasutada või parandada ka organisatsiooni tootlikkust. Teise inimese mõistmine aitab Sul aru saada tema motivatsiooni, suhtumise või käitumise põhjuseid. Seda vajad jällegi juhina töökeskkonna arendamisel. Lihtsalt kuulamisega on võimalik leida ühisosa kõigi inimeste vaadetes, seisukohtades jne, mis võib olla arvatust palju suurem ja aitab kaasa tugevama meeskonnavaimu tekkele. Viimast vajad juhina.
Me kõik oleme inimesed ja päevad pole vennad. Lisaks mõjuvad erinevad sündmused ja mured inimestele erinevalt. Iga töötaja on unikaalne, kuid sinu kui juhi ülesanne on tagada keskendumine tööle. Seega töötajatega rääkides ja neid tähelepanelikult kuulates saad palju olulist informatsiooni. Sa saad teada, milliste märkide järgi tunned ära, et töötajal on mingi oluline mure, millest vabanemisel saad toeks olla. Isegi kui sul ei ole võimalust muret lahendada, siis koos on võimalik ehk leida lahendus. Tähtis on olla töötajale toeks. Viimane on eriti kriitiline, kui töötamine nõuab kinnipidamist ohutusnõuetest. Ka vanasõna ütleb, et jagatud mure on poole väiksem. Seega ole toeks oma töötajatele ja nemad koonduvad vajadusel sinu selja taha.
Juhi üheks ülesandeks on ka probleemide lahendamine, kui need peaks ilmnema. Igapäevases töös tuleb ikka ette olukordi, kus mingid asjad ei saa soovitud ajaks valmis või kvaliteet ei ole piisav. Proovitakse olukorda analüüsida, protsesse optimeerida jne, aga muudatused ei pruugi anda soovitud tulemust. Seega töötajaga rääkides, teda ennekõike kuulates, ja õigeid küsimusi küsides võid jõuda uskumatute tulemusteni. Töötaja ise või sina juhina võid saada vihjeid, kus tegelikult probleemi põhjused peituvad ja millised on lahendusvariandid. Ja nii on võimalik probleem kiiresti ja lihtsalt lahendada. Sellistel vestlustel on ka teine oluline roll – töötajate arendamine. Kui alguses on vaja juhi tugi, siis hiljem hakkavad töötajad ise märkavad olukordi, mis võivad tekitada probleeme ja pakuvad välja lahendusvariante. Ehk töötaja pühendub rohkem oma töösse ning ta üritab kaasa mõelda, kuidas aidata organisatsioonil oma eesmärke täita. Töötajaid kuulates saad kiiresti leida lahenduse probleemidele või töötajad ise tulevad sinu juurde ideedega, kuidas probleeme ennetada.
Lõpuks on kuulamine märk hoolivusest. Kui sa lased töötajatel rääkida ja kuulad neid aktiivselt, siis näitad sa neile, kuivõrd nende seisukohad, mured ja ideed sulle tegelikult korda lähevad. Töötajate toetamine murede ja probleemide korral ning ideede rakendamisel aitab kaasa usaldusliku suhte kujunemisele. Tänu sellele on sul võimalik ka lihtsamalt muudatusi teha, kuna töötajad mõtlevad aktiivselt kaasa. Lõppkokkuvõttes pead sa vähem pingutama parema tulemuse saamiseks ja seda ainult tänu kuulamisele. Kas pole mitte hea mõte rohkem kuulata ja vähem rääkida!
Üks võimalus töötajat kuulata on üks-ühele koosolekutel, mis on selleks suurepärane võimalus. Kuidas üks-ühele koosolekult maksimumi võtta, seda saab teada KOOLITUSEL.