Juhtimine on imelihtne Ebamugavuse müüt

Tõenäoliselt on vähe neid inimesi, kes ei ole kokku puutunud esmapilgul enesekindla ja  saladuslikku kuvandiga ütlemisega: „Olen ebamugav juht“. Sellega tahetakse öelda, et ebamugavus ongi edu hind — juht sunnib inimesi mugavustsoonist välja, raputab tolmu ideedelt, lükkab senised harjumused ümber ja toob majja võidud, mida teised lähenemised ei tooks. Kui aga langeb eesriie või vaadata „lava taha“, siis selle varjust tulevad välja tihti hoopis autoritaarsed hoiakud, mida vürtsitab täiendavalt mikromanageerimine ja juhi maailmapildile allumise eeldus. Juhtimises ei ole küsimus üksnes stiilis või iseloomus. Küsimus on usalduses, õppimisvõimes ja organisatsioonis, mille hind on alati suurem kui ühe juhi isiklik kuvand. Selline hoiak on organisatsioonile ohtlik, sest see lõhub organisatsiooni ja inimeste dünaamika. Lisaks hävineb ka kirjutamata kogemus, mis aitab vältida juba tehtud vigu.

Autoritaarse stiili uus nägu: „olen ebamugav“, „koostan oma meeskonna“, „kui sa pole poolt, oled vastu“

Autoritaarsus ei alga karjumisest, vaid eeldusest. Eeldusest, et juht teab a priori, mis on õige, ning teised peavad kohanduma. Kaasaegses töökeskkonnas kõlab see harva käskude ja keeldudena; pigem ilmub see soliidse enesekindluse ja „tulemusele orienteeritud“ sõnavoona. „Olen ebamugav juht“ ütleb sisuliselt: minu standard on mõõt, mille järgi töötajaid hinnatakse. „Hakkan koostama oma meeskonda“ tähendab liiga sageli: olemasolev kompetents vaadatakse läbi mitte tegelike vajaduste, vaid lojaalsuse ja mugavuse filtri kaudu. „Kui sa pole minuga, oled vastu“ tõmbab nähtamatu joone: arutelu on lubatud seni, kuni see kinnitab juhi juba tehtud otsust.

Sellel on organisatsiooni argipäevale mitu peamist mõju. Esiteks diagnoosita ravi. Otsused tehakse enne, kui konteksti on mõtestatud. Juht eeldab, et tema eelmises organisatsioonis toiminud raamistik „tõestab end“ ka siin — otsekui ärimudel ja kultuur oleksid riiulitoote tarkvara – laen programmi alla ja see hakkab minu arvutis tööle. Teiseks normeeritakse lojaalsus. „Õige hoiak“ muutub tulemusnäitajaks, mis jätab varju päris töö sisu. Kolmandaks nihkub dialoog rituaaliks. Koosolekud on justkui kaasavad, kuid tegelik suund on ette antud. Kriitilised küsimused tembeldatakse „negatiivseks energiaks“. Neljandaks võetakse kontrolli alla värbamine ja tunnustamine — mitte pelgalt kvaliteedi hoidmiseks, vaid veendunud järgijate võrgustiku kasvatamiseks.

Autoritaarsus on pigem juhtimise ökosüsteemi ehitamine kus üks käsutab. Valitakse ja võimendatakse mehhanisme, mis kinnitavad juhi eelistusi: milliseid mõõdikuid jälgitakse, millistest lugudest räägitakse, kelle eest seistakse, millised „kiired võidud“ lavastatakse. Selle tulemuseks pole energia, vaid resonantskoda — ruum, kus ühesugused arvamused võimendavad üksteist ja erinevad hääled summutatakse viisakuse kilbiga.

Kui kohandumiskohustus on ühepoolne

Juhi ülesanne on nihutada piire, kuid küsimus on, kelle piire ja mille nimel. Ebamugavus, mis sunnib probleemidele otsa vaatama, on kasulik. Ebamugavus, mis nõuab inimestelt oma väärtuste ja identiteedi ümberprogrammeerimist ühe inimese maitse järgi, on ohtlik. Ohtlik vähemalt kolmel põhjusel: ta moonutab õppimist, lõhub sotsiaalse kapitali ning asendab kohanemise paindlikkuse lojaalsuse jäikusega.

Õppimise moonutamine algab sellest, et „ebamugav juht“ pakub selgeid vastuseid liiga vara. Kui diagnoos eelneb vaatusele, siis hakkab organisatsioon kinnitama hüpoteese, mitte avastama tegelikkust. Inimesed õpivad kiiresti, milliseid fakte on kasulik tuua ja milliseid mitte. Tagasiside muutub näitemänguks. Kui aga reaalsus ei mahu etenduse stsenaariumisse, tekib pinge, mida lahendatakse mitte suuna korrigeerimise, vaid uue narratiiviga: „me ei olnud piisavalt pühendunud“, „vastu töötavad jõud“, „kultuuriline inerts“. Süsteem peegeldab end iseendale.

Sotsiaalse kapitali lõhkumine on seejärel vaid aja küsimus. Usaldus — õigus öelda ebapopulaarseid asja ning jagada oma mõtteid ilma karistuseta — asendub kalkulatsiooniga: mida see minu jaoks tähendab, milliste tagajärgedega pean arvestama? Inimesed, kes varem täitsid silla rolli valdkondade vahel, tõmbuvad tagasi. Varasem efektiivne koostöö asendub tuha all hõõguvaks konkurentsiga ligipääsu pärast juhi tähelepanule. Kriitikud lahkuvad esimesena, sest neil on alternatiive. Kohanejad jäävad, kuid nende initsiatiiv kahaneb. Organisatsioon ei kaota esimesena „nõrku“, vaid just neid, kes julgesid faktidele tuginedes hüpoteese vaidlustada ja tasakaalustasid pimestavaid eeldusi.

Lojaalsuse jäik definitsioon määrab kohanemise. Lühiajaliselt tõuseb „meie“ identiteedi tempo — käsuliin on selge, vaidlusi vähem. Pikas plaanis muutub see hapraks korduvaks mustriks: töötab seni, kuni keskkond nõuab ja soodustab täpselt sama reaktsiooni. Kui kontekst nihkub, ei ole enam ei vajalikke andmeid ega julgust kurssi muuta. Nii pöörab „ebamugav juht“ tegelikult ise oma mugavustsooni tupikusse: kõik on tema järgi kujundatud, seega on igasugune tagasipööre isiklik kaotus, ta peab minema vastuollu oma eksimatute väärtushinnangutega.

Kumb kohaneb: juht töötajatega või töötajad juhiga?

Levinud, ent petlik vastandav väide: kas juht peab kohanema kultuuriga või tuleb kultuuri „teha ümber“ juhile sobivaks? Tegelikult on küsimus rütmis ja järjekorras. Juhi kohanemine ei tähenda loobumist standarditest. See tähendab esmast õppimist, et üldse teada, mida tuleb muuta ja mis on juba tugev. Töötajate kohanemine ei tähenda kuulekust; see tähendab valmisolekut koos liigutada, kui suund on mõtestatud ja usaldusväärne.

Edukal juhtimisel on proportsioon, mida kogenud ja edukad juhid vahel sosinal tunnistavad: esimesed 80% on kohanemine, viimased 20% on muutmine. See ei ole number, vaid mõttelaad. Kui juht tuleb majja ja ütleb: „Mul on mudel, millega teid päästa“, siis on ta juba kaotanud moraalse õiguse nõuda teistelt õppimisvalmidust. Kui ta tuleb ja ütleb: „mul on standard, mille nimel me pingutame; enne aga õpin, kuidas te seda täna saavutate“, avaneb ruum, kus inimesed on valmis katsetama. Juht kohaneb inimestega mitte selleks, et neile meeldida, vaid selleks, et aru saada, millised kangid üldse liiguvad. Mis on meeskonna tugevused ja milliste nõrkustega tuleb tegeleda.

Selle mõtte tuum on lihtne: diagnoos enne ravi. Juht, kes esimese asjana „koostab oma meeskonna“, ütleb vaikimisi, et olemasolev organisatsioon ei ole õppimisvõimeline. Töötajatele on see selge märk, et juht ise ei ole õppimisvõimeline, kuna ta ei suuda või ei taha süveneda organisatsiooni tänasesse toimimisse. Juht, kes esmalt õpib ja alles siis kujundab meeskonda, näitab, et tal on huvi tugevuste vastu — ja just see tõstab ka nõudlike muudatuste legitiimsust. Inimesed on valmis sellises olukorras taluma palju rohkem ebamugavusi ja muutusi, kui nad tunnevad, et neid päriselt kuulatakse ja nende pingutusi austatakse.

„Teises organisatsioonis toiminud“ retsept

Üks visam müüt, mida „ebamugav“ autoriteet armastab, on eduloo kopeerimine uues olukorras. „Minu eelmises kohas tegime nii, see töötas, teeme nüüd sama.“ Kopeerimine on ahvatlev, sest annab selguse illusiooni. Päriselu on aga kontekstikunst. Sama praktika võib anda vastandlikke tulemusi sõltuvalt ajast, turust, võimujaotusest, tootetsükli faasist, usaldustasemest, tehnoloogilisest võlast, organisatsiooni kultuurist jne. Kui need muutujad jäävad kaardistamata, muutub retsept siirdatud elundiks, mida keha tõrjub.

„Siirdatud elundi“ tõrjumise tunnused on äratuntavad. Inimesed hakkavad järgima protseduuri, aga tulemus on mehaaniline. Maine on ennekõike väliselt paistev muster, kuid sisuline mõte kaob. Raporteeritakse edusamme, kuid need on formaalsed: protsent „juurutatud asjadest“, „koolitatute“ arv, läbiviidud „töötubade“ arv, kontaktide „arv klientidega“. Päris muutus — lühem tsükkel, parem kvaliteet, selgem vastutus — jääb tabamatuks. Vastureaktsioonina surutakse gaasi põhja: „distsipliini on vähe“, „liiga mugav on olla“. Nii muutub süsteem kontrolli suurendamise masinaks, mitte õppimise võimendiks.

Organisatsiooniline dünaamika: mis juhtub tegelikult

Kui üks inimene muutub mõõdupuuks, hakkab organisatsioon tema ümber joonduma. See loob mitmekihilise ahela, mille iga lüli on omaette kahjuallikas. Esiteks kaob psühholoogiline turvalisus. Mitte dramatiilses tähenduses — keegi ei karju —, vaid peenes, kuid järjekindlas enesetsensuuris. Inimesed hakkavad enne küsimuse esitamist endalt küsima, kas sellel on „õige toon“. Väikestest vaikushetkedest saavad strateegilised pimedad nurgad.

Teiseks nihkuvad ajahorisondid. Algatuste puhul vaadatakse nende olemust ning otsustamisel saab määravaks saab ebamugavuse kriteerium. Kiired „võidud“ saavad narratiivi keskseks elemendiks, sest need on nähtavad ja tõestavad juhi väidet: „vaadake, me liigume!“ Süsteemi taluvus muutusteks väheneb, sest hoolikalt ehitatud jätkusuutlik võimekus ei jõua tekkida. Asju tehakse ära kampaania korras, lähtuvalt hetkelisest vajadusest ja õhinast. Organisatsioonis ei teki muudatuste sisseviimise „rutiini“.

Kolmandaks muutub mõõdikute maailm. Valitakse indikaatorid, mis näitavad liikumist, mitte õppimist. See pole pahatahtlik, pigem inimlik: ühelt poolt tahab juht tõestust, teiselt poolt vajab organisatsioon hingamisruumi. Nii tekivad mõõdikud, mida on lihtne saavutada ja mille täitmine „tundub hea“. Kriitilised, kuid ebamugavad mõõdikud — näiteks kvaliteedi püsivus või tootearenduse tsükli lühenemine — jäävad varju. Need nõuavad pikemat vaadet, süsteemset tööd ja annavad alguses või töö käigus ka halbu uudiseid.

Neljandaks õõnestub ristfunktsionaalne koostöö inimeste vahel. Kui keskne valuuta on juhi heakskiit, siis kaotatakse usaldus horisontaalse partneri vastu: miks jagada infot kellegagi, kui see võib minu positsiooni nõrgendada? Projektid liiguvad hierarhia kaudu, mitte inimeste vahel. Ilma juhi heakskiiduta või otsuseta ei tehta koostööd. See on aeglane ja kallis viis töötada.

Viiendaks hakkab hääletama jalgadega just see talent, kes näeb süsteeme tervikuna. Need on inimesed, kes hoiavad organisatsioonis õrna tasakaalu ambitsiooni ja reaalsuse vahel — arhitektid, analüütikud, valdkondade-ülene liim. Nad ei lahku esimesel päeval, kuid nad lõpetavad esimesena uskumise, et nende kriitika midagi muudab. Kui sellised inimesed panevad kontole vaikse kibestumise, jääb alles energiline, kuid kitsa pildi järgi töötav aparaat.

Mõju organisatsioonile: nähtavad ja nähtamatud kulud

Suurim nähtav tagajärg on voolavus. Kui valik sõnastatakse „kohandu või lahku“, siis lahkuvad need, kellel on valik. Värbamine muutub järjest kallimaks ja lüheneb mälu: iga uus inimene peab esmalt õppima mitte organisatsiooni ärimudelit, vaid juhi eelistusi. See on otsene kulu, mida on lihtne excelisse panna. Keerulisem on hinnata kaudseid kulusid: venivaid üleminekuid, projektide taasalustamisi, kadunud suhteid klientidega, kahanenud maine usaldusväärse tööandjana.

Innovatsioon kannatab teisiti. Mitte ideede arvu, vaid originaalsuse ja arengupotentsiaali arvelt. Töötajad genereerivad 100% saavutatavaid lahendusi, mis on hästi ennustatavad ja on „juhi jaoks töötavad“. Radikaalsemad ideed ilmuvad harvem, sest nende kaitsmine on risk. Nii nihkub organisatsioon valdkonna keskmise poole — just siis, kui konkurents nõuab eristumist. „Ebamugavus“ muutub paradoksiks: püüdes raputada, standardiseeritakse.

Kliendikogemus hakkab andma viivitusega signaale. Esmalt tundub kõik liigub kiiremini. Hiljem selgub, et kiirus oli saavutatud amortisatsiooni arvelt. Rohkem vigu, vähem läbinähtavat kommunikatsiooni, rohkem ümbertegemist. Kui kultuuris ei ole ruumi halva uudise varaseks toomiseks, jõuab halb uudis enne kliendini ja siis juhini. Välkotsused võivad küll näidata organisatsiooni paindlikkust, aga kliendid on uskumatult tundlikud just stabiilsuse ja ennustatavuse suhtes. Kõigele vaatamata eelistavad kliendid stabiilsust mitte rapsimist.

Eetika ja maine on seejärel ainult ajaküsimus. Kui lojaalsus muutub väärtuseks omaette, suureneb vaikus olukordades, kus probleemid oleks tulnud eskaleerida. „Probleem lahendatakse majasiseselt“ võib olla vastutustundlik. Autoritaarses ökosüsteemis tähendab see sageli, et probleeme varjatakse, kuni see enam ei mahu varju. Ja kui lõpuks jõuab päevavalgele, ei usuta enam selgitust, sest usaldus on kulunud.

Lõpuks halveneb pärand. Organisatsioonid ei mõõda end üksnes selle järgi, mis juhtub täna, vaid selle järgi, kuidas järgmine juhtkond saab edasi minna. Kui kõik oluline oli isikustatud ja üles ehitatud juhi ümber, jääb järele raske tühi auk. Järgmine juht peab esmalt lammutama, et üldse midagi ehitada. See on kulu, mille maksab välja mitte enam lahkunud autoriteet, vaid inimesed, kes on jäänud.

Mis oleks alternatiiv: nõudlik, mitte autoritaarne juhtimine

Nõudlik juhtimine ei ole leebe. See on karm standardite, kuid mõistev inimeste suhtes. Selle ja autoritaarsuse erinevus pole temperamendis, vaid epistemoloogias — viisides, kuidas tõde leitakse ja kuidas sellest räägitakse. Nõudlik juht küsib palju, kuid on valmis oma eeldusi muutma. Ta teab, et parimad vastused tekivad dialoogis, kus keegi võib öelda „ei“. Ta eristab probleemi inimesest: ebamugavus suunatakse tööle, mitte väärikusele.

Praktikas algab see kahe lubadusega. Esimene on kuulamise lubadus. Mitte rituaalne „teen 100 intervjuud“, vaid struktureeritud diagnoos, kus võetakse aega, et mõista süsteemi pingeid ja tugevusi. Teine on selguse lubadus. Kui standardid on sõnastatud ja põhjendatud, on inimestel lihtsam nendega nõustuda või ausalt mitte nõustuda. Selgus on austuse vorm; see ütleb, mis on paindlik ja mis mitte.

Seejärel tuleb tempo. Muudatus ei tohi olla kampaania. Kui muuta süsteemi, muudetakse rütmi: kuidas otsused liiguvad, kuidas tagasiside liigub, kuidas töö tsüklid liiguvad. Kui rütm on uus, tuleb edu mitte valjuse, vaid korduvuse kaudu. Nõudlik juht hoiab valusat järjepidevust: väiksemad partiid, lühemad tagasisideahelad, varane nähtavus, selged vastutuspunktid. See kõik on ebamugav — kuid ennekõike tööle, mitte inimese identiteedile.

Kuidas ebamugavus saaks olla usaldusväärne

Usaldusväärne ebamugavus on nähtav kolmes kohas. Esiteks keeles. Juht väldib identiteedilauseid „mina olen“ ja kasutab töölaused „me katsetame“, „me hindame“, „me korrigeerime“. Teiseks otsustes. Muudatused on seletatud: miks nüüd, miks nii, mida me mõõdame, millal vaatame üle. Kolmandaks reaktsioonis kriitikale. Kui kriitika ei tähenda positsiooni kaotust, vaid paremaks muutmise võimalust, õpib organisatsioon nägema ebamugavust signaalina, mitte rünnakuna.

Siin on oluline mõista veel üht peent joont: mõistlik kompromiss ei ole kõigega leppimine. On kohti, kus standard peab püsima jäik. Turvalisus, eetika, reeglite järgimine, otsese pettuse välistamine — need ei ole läbiräägitavad. Kuid enamus tööelu keerleb nende piiride sees, kus on valikuvõimalusi rohkem kui üks. Just seal on juhil kohustus teha ruumi teistsugustele teejuhtidele, mitte ainult ühele ainsale kaardile.

Juhi isiklik kompass: kas mind saab usaldada?

„Kas saab usaldada juhti, kes surub peale oma vaateid?“ Usaldus ei ole seisund, see on leping. Selle lepingu aluseks on kolm praktikat, mida saab kontrollida. Esiteks tõendusarmastus. Kas juht näitab, et ta muudab meelt, kui tegelikkus nõuab? Teiseks võimuloovutus. Kas on ruume, kus teised omavad lõplikku sõna — mitte lihtsalt soovitust? Kolmandaks läbipaistvus. Kas põhjendused on käega katsutavad ja järjepidevad ka siis, kui need ei teeni juhi isiklikku reputatsiooni?

Kui nendele küsimustele vastus on „jah“, talub organisatsioon ebamugavust hästi. Kui vastused kõlavad vaid loosungitena, siis on „ebamugavus“ lihtsalt teine nimi autoritaarsusele.

Lõppkokkuvõte: ebamugavusest, mis kasvatab, ja ebamugavusest, mis kahandab

Organisatsioon ei vaja pehmust, mis ei julge nõuda; ta vajab nõudlikkust, mis ei hävita. Autoritaarsus riietatuna „ebamugava juhi“ retoorikasse tundub efektiivne, sest ta on kiire ja vali. Kuid kiirus on laenatud ja vali on tühine kaja. Kui kohandumiskohustus jääb ühepoolseks, maksab organisatsioon kõige kallimas valuutas — usalduses, õppimises, pärandis. „Koostan oma meeskonna“ võib olla õigustatud, kuid ainult pärast seda, kui on selge, milline meeskond päriselt paneb süsteemi tööle. Seda ei tee juhi ego. „Kui sa pole poolt, oled vastu“ võib kõlada sirgjooneliselt, kuid strateegias on rohkem kui kaks suunda.

Edukad juhid ei ole mugavad. Nad teevad valikuid, mis teevad ka teiste elu ajuti raskemaks. Kuid nad teevad seda viisil, mis ei nõua inimestelt oma väärikuse pantimist ega identiteedi ümberkirjutamist. Nad teevad ruumi, et ebamugavus oleks tööriist, mitte relv. Nad julgevad õppida enne ning pärast väitmist. Ja just seetõttu ei ole vaja, et teised kohanduksid neile; nad loovad tingimused, kus me kõik kohandume tegelikkusele — koos, austusega ja järjekindluse hinnaga, mis toob tulemuse, mis jääb püsima ka pärast seda, kui nimi ukse pealt on vahetunud.

Scroll to Top