Eestvedav juhtimine on eilne päev

Mis on vahet management ja leadership‘il? Tõlkimisel võib saada vastuseks mõlemal juhul “juhtimine”. Seetõttu on levinud kasutada leadership puhul väljendit “eestvedav juhtimine”. Iseenesest põnev, kuid kujutage ette vaatepilti eestvedavast lapsevanemast, kelle käe otsas ripub jonniv laps. Eestvedav juhtimine on justkui meeskonna järelvedamine vastu nende enda tahtmist, sest juht tahab seda. Juht läheb ees ja töötajad kuulekate lambakestena järgnevad talle. Kas see on ikka see, mida mõistetakse leadership all? Või on eestvedav juhtimine mingi versioon ülemuse stiilis juhtimisest, lihtsalt juht läheb ees. Leadership ja juhi roll täna on midagi muud.

Tegelikult on kogu teema keskmes üks väga oluline küsimus – mis on juhi roll? Ja sealt algavadki peamised probleemid. Millisena näeb juht oma rolli juhina? Paljud on täna endiselt kinni iganenud lähenemisest, et juht peab teadma kõike ja suutma töötajaid juhendada. Selle kohta on Steve Jobs väga tabavalt öelnud: “Ei ole mõtet palgata tarku inimesi ja öelda neile, mida teha; me palkame nutikaid inimesi, et nad saaksid meile öelda, mida teha.” Sisuliselt on juhi peamine ülesanne luua tingimused, et valdkonna tõelised spetsialistid saaksid teha seda, mida on vaja teha. Selleks, et kirurg saaks edukalt opereerida, ei pea osakonna juht seisma kõrval ja teda toetama. Osakonna juhi ülesanne on luua tingimused, kus kirurg saab keskenduda operatsioonile ja ei pea muretsema, kas tal on olemas vajalikud töövahendid ja tugipersonal.

Võib isegi öelda, et juht on tänapäevases mõistes teenindav personal. Ta on meeskonna teenistuses ning peab tegema kõik, et iga töötaja saaks teha oma tööd. Jah see on tõsine mõttemaailma muutus, aga see on nii ja reaalsus tõestab seda. Kui meeskonnast lahkub viimane töötaja, siis meeskond ainuüksi juhiga ei toimeta. Samas juhi lahkumisel toimetab meeskond mõnda aega edukalt ka vanast inertsist. Ja mida edukam on olnud juht, seda paremini toimetab meeskond ka uue juhi leidmiseni. Tegelikult on ka siin veider seos. Juht võib ka eduka meeskonna hävitada. Tekibki kohe küsimus, miks üks ja sama meeskond ühe juhiga näitab suurepäraseid tulemusi, kuid teisega mitte. Vaata kasvõi jalgpallimeeskondi. Mõni treener suudab keskpärase meeskonna lühikese ajaga viia tippu ja samas tipp-meeskond suurepärase treeneriga ei tule toime ka nõrgema meeskonna võitmisega.

Ja nüüd on jälle õige aeg tulla tagasi juhi rolli mõtestusele. Juhid tulevad ja lähevad, aga töötajad püsivad tavaliselt kauem. Seega, kes peaks kellega arvestama ja kelle iseärasustega kohanema? Kes teeb tegelikult tööd? Kui juht teeb reaalset tööd, siis on odavam palgata spetsialist, sest enamasti on tema palganumber väiksem! Juhi roll on ja jääb tingimuste loomine töötajatele, et saavutada organisatsiooni eesmärgid. Selle rolli täitmiseks on esimene ülesanne tutvuda töötajatega, nende harjumuste, eelistuste, iseärasuste, väärtushinnangute, oskuste, kogemusega jne. Määravaks saab inimeste juhtimine, iga üksiku töötaja juhtimine. Kui juht tunneb oma meeskonda, siis suudab ta paremini igale töötajale selgitada eesmärke, neid inspireerida, toetada nende motivatsiooni ja arengut ja lõppkokkuvõttes panna meeskond organisatsiooni jaoks maksimaalselt pingutama.

Tegelikult ei ole juhtimise teooriates palju viimastel aastakümnetel muutunud. Muutunud on juhi rolli mõtestamine või täpsemalt öelda ümbermõtestamine. Seetõttu hinnatakse täna juhis palju teisi väärtusi: töötajate tundmaõppimine, töötajate seisukohtade kuulamine ja nende inspireerimine, motivaatorite toetamine, delegeerimine, arendamine jne. Tänu suurenevale usaldusele ja võimalusele oma oskusi rakendada on ka töötajad motiveeritumad. Samuti soodustab see loovust ja innovatsiooni, kuna erinevate vaatenurkade ja ideede toetamine on oodatud. Ehk eestvedamise asemel juht toetab oma töötajaid, ta loob töötajatele soodsad tingimused. Toetav juhtimine soodustab ka paremat suhtlemist, mis omakorda aitab kaasa sujuvamale koostööle ja konfliktide ennetamisele.

Sisuliselt on juht tugipersinal, kes aitab töötajatel oma tööd teha. Seda on paljudel keeruline mõista, kuid see on nii. Lihtne on öelda inimestele, kuhu me läheme ja mida tegema hakkame ja siis koos minema joosta. Hoopis teine lugu on anda töötajatele ette siht ja siis rakendada nende teadmised, oskused ja kogemused sihini jõudmiseks. Juht on tegelikult taustajõud, kes vaikselt ja varjatult kõrvaldab takistusi ning on töötajale toeks kriitilisel hetkel. Mida rohkem tunneb töötaja juhi toetavat õlga, sest rohkem püüdleb ta eesmärkide poole, seda motiveeritum ta on ja tunneb edas kohustust panustada.

Kuigi toetav juhtimine võib võtta aega ja nõuda juhtidelt avatud mõtlemist, loob see pikaajaliselt tugeva ja pühendunud meeskonna ning viib ettevõtte edu uuele tasemele. See nõuab juhtidel hoopis teist kvaliteeti ja sisu. Inimeste juhtimine (people leadership) ei ole mõeldav ilma protsesside ja ressursside juhtimiseta. Inimeste juhtimine on edukas ainult siis, kui protsessid on selged ja lihtsad ning vajalikul hetkel on olemas vajalikud ressursid. Selleks ongi juhte vaja, et töötaja saaks teha oma tööd võimalikult efektiivselt. Seetõttu on eestvedav juhtimine eilne päev. Täna ja ka homme on edukad toetavat juhtimist viljelevad juhid. Nemad suudavad juhtida inimesi, sest nad suudavad luua tingimused töötajatele ja seetõttu ei pea töötajad murestsema, kas neil on eesmärgi saavutamiseks kõik vajalik olemas.

Scroll to Top