Organisatsiooni kultuur algab juhtimiskultuurist
Organisatsiooni kultuur on väärtuste, normide, hoiakute ja põhimõtete kogum, millest firma lähtub oma igapäevases tegevuses (M. Vadi). Paljud organisatsioonid panustavad oluliselt oma ressurssi organisatsiooni kultuuri arendamisesse. Mõnel õnnestub see kerge vaevaga ning erinevad investeeringud tasuvad ennast ruttu ära. Teine organisatsioon proovib samuti arendada oma kultuuri, kuid mitte midagi ei muutu. Määravaks saab organisatsiooni juht.
Tõepoolest, kultuur algab juhist ja juhtimiskultuur mängib olulist rolli organisatsiooni arengus ja edukuses. Organisatsioon võib näha vaeva, et panna paika ühised väärtused, käitumisnormid ja protseduurid. Töötajad võivad need omaks võtta ja nende järgi tegutseda, siis sellest ei piisa, et muutused jääksid püsima. Kui juhid ei ole eeskujuks ja ei näita oma tegudega, et neile on oluline organisatsiooni areng ja töötajate heaolu. Ei saa ka oodata, et töötajad hakkaksid ise rohkem panustama. Kahjuks ei kehti juhtimises põhimõte:”Tee minu sõnade mitte minu tegude järgi!” Võimatu on eesmärke saavutada, kui juht räägib otsuste vastuvõtmise ja vastutuse olulisusest, aga ise ei võta vastu ühtegi otsust, et vältida vastutust.
Hea juhtimine hõlmab endas mitmeid olulisi aspekte. Nendeks on visiooni ja eesmärkide selgelt määratlemine, selged ootused ja reeglid, tulemuste jälgimine ja tagasiside andmine ning töötajate arendamine. Samuti peavad juhid ise olema avatud tagasisidele ja valmis oma tegusid kriitiliselt hindama ning vajadusel muutusi tegema.
On mõeldamatu, et usaldusliku töökeskkonna saab luua olukorras, kus juht võib kõiki kritiseerida, aga töötaja ei tohi oma arvamust avaldada. Kui juhid suudavad luua töötajaid motiveeriva ja tunnustava keskkonna, siis aitab see kaasa suuremale tööviljakusele. Paranevad töötulemused ja suureneb konkurentsivõimet. Seega on hea juhtimine mitte ainult töötajate heaolu seisukohalt oluline, vaid see võib ka otseselt mõjutada organisatsiooni tulemuslikkust ja edu.
Kui juhid ei näita ise eeskuju, siis hakkavad töötajad tundma, et nende panus ei ole oluline ja et nende töö ei oma tähendust. See omakorda viib motivatsiooni languseni ja halvemal juhul töötajate lahkumiseni. Seega on oluline, et juhid mõistaksid, et nende tegevused ja suhtumine mõjutavad otseselt organisatsiooni kultuuri ja töötajate rahulolu ning panustamist.
Töötajatelt ei saa nõuda eesmärkide täitmist, kehtestatud normidest ja väärtushinnangutest kinnipidamist, kui juht seda ei tee. Oluline on juhtide endi eetiline ja vastutustundlik käitumine ning kõikide seaduste ja eeskirjade järgimine. Juhid peavad eriti hoolega mõistma, et igal nende sõnal ja teol on hoopis suurem kaal, sest see jõuab paljude inimesteni ja see mõjutab paljusid inimesi.
Kokkuvõtlikult, organisatsiooni kultuur saab alguse juhtimiskultuurist. Juhtimiskultuur määrab ära, kuivõrd organisatsiooni kultuur toetab arengut ja edukust. Juhtidel tuleb olla avatud tagasisidele, olla valmis oma tegusid kriitiliselt hindama ja vajadusel muutusi tegema ning näidata oma tegudega, et neile on oluline organisatsiooni areng ja töötajate heaolu. Enamgi veel organisatsiooni tulemustest võib tegelikult välja lugeda, kuivõrd heal tasemel on nende organisatsiooni kultuur või täpsemalt öeldes juhtimiskultuur.