Juhtimine on imelihtne 02/25
Agiilne juhtimine 7: Agiilsus algab organisatsioonist mitte juhtidest
Iseenesest võiks küsida, kas globaliseerumine ja tehnoloogia areng on loonud ärikeskkonna, kus muutused toimuvad kiiremini ja ootamatumalt kui kunagi varem või me oleme minetanud oma paindlikkuse. Võib olla oleme jäänud seisma oma stabiilsuse mugavustsooni ja seetõttu tunduvad muutused kiired? Keerulises ja väljakutseterohkes maailmas peavad organisatsioonid olema võimelised kohanema, et ellu jääda ja edu saavutada. Siiski on selge, et juhid ei saa üksi kanda vastutust muutustega toimetuleku eest. Organisatsioonid peavad olema valmis looma paindliku ja innovatsioonile avatud keskkonna, kus juhid saavad oma potentsiaali täielikult realiseerida. Sisuliselt on tegemist igipõlise küsimusega: kas enne oli kana või muna? Kas organisatsiooni agiilsuse eeltingimuseks on agiilselt tegutsevad juhid või agiilsete juhtide eelduseks on agiilne organisatsioon.
Oled mõnikord mõelnud, miks aktiivsed ja innovaatilised juhid tihti läbi põlevad või miks mõned juhid otsivad pidevalt uut töökohta? Äkki pole probleem mitte inimeses vaid organisatsioonis, kes otsib just aktiivset ja tulevikku mõtlevat juhti, kuid ei taha kuidagi luua keskkonda lennukate ideede realiseerimiseks. Kui organisatsioon ise pole valmis muutusteks ega toeta arengut, on isegi kõige kogenumal ja motiveeritumal juhil võimatu täita oma rolli efektiivselt. Traditsioonilised juhtimismudelid, mis keskenduvad hierarhiale ja stabiilsusele, takistavad tihti kiiret reageerimist ja innovatsiooni. Näiteks võib juht soovida anda oma meeskonnale volitused otsuste tegemiseks, kuid kui organisatsioonilised protsessid nõuavad igal sammul mitmekordset heakskiitu, muutub kiirus kättesaamatuks. Samuti võib organisatsiooni kultuur, mis ei soosi eksperimenteerimist ja uusi ideid, nullida juhi püüdlused edendada loovust ja koostööd.
Olulist rolli organisatsioonis mängivad juhtimise ja töökultuur, mis võib saada oluliseks takistuseks muutustega toimetulekul. Kui töötajad ei tunne end motiveerituna ega kaasatuna organisatsiooni eesmärkide saavutamisel, ei suuda nad toetada juhi algatusi ega reageerida kiiresti muutustele. Uuringud näitavad, et 85% töötajatest tunneb end töökohal rohkemal või vähemal määral kaasamata, mis osutab tõsisele probleemile paljude organisatsioonide juhtimiskultuuris. Töötajate kaasamine on üks peamisi tegureid organisatsioonilise agiilsuse saavutamisel.
Organisatsiooniline agiilsus tähendab valmisolekut ja võimet reageerida kiiresti muutustele nii sisemises kui ka väliskeskkonnas. Selle saavutamiseks peab organisatsioon rakendama mitmeid põhimõtteid, mis loovad tugeva aluse juhi agiilsele tegutsemisele. Üks neist on kultuur, mis soodustab innovatsiooni ja õppimist. Kui organisatsioon julgustab töötajaid eksperimenteerima ja vanu protsesse kahtluse alla seadma, suureneb töötajate valmisolek muutustega toime tulla. Innovatsioonikultuur ei tähenda üksnes loovate ideede esitamist, vaid ka keskkonda, kus vead on lubatud ja neist õpitakse. Seejuures tunnustatakse veel eriti neid töötajaid ja meeskondi, kes teadliku ja läbimõeldud tegevuse tulemusena suudavad vigu vältida või nende mõju vähendada.
Struktuurne paindlikkus on teine oluline tegur, mis võimaldab organisatsioonidel kiiresti kohanduda muutuvate vajadustega. Modulaarne lähenemine ressursside ja tiimide haldamisele tagab, et organisatsioon saab reageerida turu ja klientide ootustele, ilma et oleks vaja teha pikaajalisi ja keerulisi ümberkorraldusi. Näiteks ristfunktsionaalsed tiimid võimaldavad kiiret koostööd erinevate osakondade vahel, vähendades silotöö riski ja suurendades otsustusprotsessi efektiivsust. Lisaks formaalsetele meeskondadele moodustatakse oma valdkonna tippspetsialistidest funktsionaalseid meeskondi probleemide või väljakutsete lahendamisele.
Tugev ja inspireeriv visioon on organisatsiooni agiilsuse kolmas sammas. Juhtidel ja töötajatel peab olema selge arusaam sellest, kuhu organisatsioon liigub ja miks. Selge visioon suunab kõigi otsuseid ja aitab vältida segadust kiiretes olukordades. Kui organisatsiooni eesmärgid on inspireerivad ja arusaadavad, samastuvad töötajad nendega kergemini, mis omakorda suurendab nende pühendumust ja kaasatust. Visioon ja eesmärgid, mis töötajaid kuidagi ei kõneta, et aita ka agiilsusele kaasa. Töötajad käivad tööl lihtsalt vanast harjumusest ja palga pärast. Neid ei huvita, mis juhtub ülehomme. Oluline on, et homseks on töö olemas.
Oluline aspekt organisatsiooni agiilsuses on ka kommunikatsioon. Efektiivne kommunikatsioon ei tohi piirduda vaid ülevalt alla suunatud juhtnööridega; vajalik on mitmesuunaline suhtlus, kus horisontaalne ja alt üles kommunikatsioon on samuti toetatud. Töötajate ideed ja tagasiside peavad jõudma juhtideni kiiresti ja tõhusalt, sest need võivad olla olulised muutustega kohanemiseks. Sellega tuleb arvestada, kas see juhtidele meeldib või mitte. Töötajate kuulamine annab juhtidele juurdepääsu kogu organisatsiooni teadmistele ja ideedele, suureneb nende võime teha faktidele põhinevaid otsuseid.
Juhtide roll organisatsiooni agiilsuse juurutamisel ei seisne ainult muutuste elluviimises, vaid ka eeskuju näitamises. Juht, kes on aus ja eetiline, loob usaldusväärse ja motiveeriva töökeskkonna. Ausus ja moraalne terviklikkus ei ole lihtsalt omadused, vaid praktiline tööriist, mis võimaldab juhil olla autentne ja inspireerida teisi. Juhi tegevus peab olema kooskõlas organisatsiooni väärtuste ja eesmärkidega. Kui organisatsioon ise oma tegevusega ei järgi oma sõnastatud põhimõtteid, muutub ka juhi töö raskemaks. Juht ei saa toetada organisatsiooni, mis saeb iseenda alustalasid.
Agiilne juhtimine eeldab kiiret otsustamist ja selgeid protsesse, mis toetavad juhi ja töötajate võimet teha otsuseid reaalajas. Kui juht suudab luua selged reeglid otsustamiseks ja annab meeskonnale piisavalt autonoomiat, kiirendab see kogu organisatsiooni kohanemisvõimet. Otsustusprotsessi kiirus ei tähenda aga impulsiivseid otsuseid – vastupidi, see tähendab täpselt sõnastatud raamistikku, mis aitab töötajatel teha õigeid otsuseid kiiresti ja efektiivselt. Protsessid peavad organisatsioonis nii üles ehitatud olema, et otsused langetatakse faktidele tuginedes seal, kus see vajalik on ja ilma pika kooskõlastusringita.
Agiilse juhtimise edu ei sõltu ainult juhtidest, vaid ennekõike organisatsiooni võimest toetada juhtide tööd. Kui organisatsioon ei ole valmis muutusteks, ei suuda isegi parim juht saavutada soovitud tulemusi. Organisatsiooni ülesandeks on luua tingimused, mis võimaldavad juhtidel oma rolli tõhusalt täita. See hõlmab ressursside ja volituste andmist, paindliku struktuuri loomist ja kultuuri edendamist, mis soodustab õppimist ja innovatsiooni. Organisatsiooni agiilsuse ja agiilse juhtimise kombinatsioon on edu valem, mis võimaldab organisatsioonidel mitte ainult ellu jääda, vaid ka õitseda pidevalt muutuvates oludes. Kui organisatsioon loob pinnase paindlikkuseks ja koostööks, saavad juhid keskenduda inspireerimisele ja strateegilisele suunamisele. See ei ole ainult juhtimise tulevik, vaid ka ellujäämise eeldus maailmas, mis areneb üha kiiremini.
Organisatsioonid, mis mõistavad agiilsuse olulisust ja tegutsevad selle nimel, suudavad edukalt kohaneda ja pakkuda lahendusi, mis eristavad neid konkurentidest. Juhtimine on edu võti, kuid selle võtme keeramiseks peab lukk olema valmis. Tänane ärimaailm nõuab, et organisatsioon ja juht töötaksid ühtse süsteemina, mille eesmärk on vastupidavus, kohanemisvõime ja innovatsioon.