AMET EI RIKU MEEST, KUI MEES AMETIT EI RIKU. Nii ütleb rahvatarkus. Sama kehtib ka juhtimisstiilide kohta. Ei ole olemas ainult head ja ainult halba juhtimisstiili. Koolitustel kiidetakse mitmeid juhtimisstiile ja teisi klassifitseeritakse kui ebaefektiivseks või isegi kahjulikuks tiimidünaamika seisukohast. Samas oled tõenäoliselt juhina või töötajana märganud, et mingi juhtimisstiil mingites olukordades ei toimi või on isegi segav. Tegelikult määrabki konkreetne olukord juhtimisstiili efektiivsuse. Mida rohkem erinevaid juhtimisstiile juht teab ja oskab kasutada, seda efektiivsem ta on. Võtame näiteks päästjad. Tõenäoliselt tiimijuht kasutab väljakutsel ning komandos olles Tuld kustutades ei hakata arutama, kes mida teeb, vaid siis on oluline kiire tegutsemine. Samas komandos argitöid tehes võib rahulikult vahetuse alguses läbi arutada, kes mida teeb. Väljakutsel kasutab juht tõenäoliselt autoritaarset juhtimisstiili ja komandos kaasavat. Ma usun, et igaüks kujutab ette, mis juhtub, kui kustutustööde juht kasutaks väljakutsel kaasavat juhtimisstiili. Keegi ei taha tõenäoliselt näha olukorda, kus päästeauto tuleb sinu maja kustutama ja esmalt hakkavad päästjad arutama, kes-mida-kuidas teeb. 

Olukorra analüüsiga seostub enamasti aeg, koht, konkurendid, turg, kliendid, tarnijad jne. Juhtimisstiili valikul ei nähta olukorrana töötajat. Ülesande täitmisel või eesmärgi saavutamisel on just töötaja võtmeteguriks. Juhi esmaseks ülesandeks on ja jääb organisatsiooni eesmärkide saavutamine ja selleks vajalike tingimuste loomine. Väita, et eesmärk jäi saavutamata töötaja süül, on äärmiselt ebaprofessionaalne. Ei saa välistada pahatahtlikku töötajat, kuid miks juht sellist töötajat siis oma tiimis hoiab? Aga see selleks. Ülesannet töötajale andes peab ju juht veenduma, et töötaja seda ka täita suudab. Ta peab veenduma, et töötajal on olemas kõik vajalikud eeldused: teadmised, oskused ja kogemus. Ei tohi unustada ka töötaja emotsionaalset seisundit. Võib olla on töötajal hetkel keeruline olukord, mis segab keskenduda. Või eeldab ülesande täitmine suhtlemist inimestega, keda töötaja nende positsiooni tõttu pelgab kõnetada. Kõike seda arvestades saab juht valida sobiva juhtimisstiili ja – viisi. Mõni töötaja võib vajada alguses täpseid juhiseid ning mõne aja möödudes piisab ainult ülesande püstitusest ja kõik laabub iseenesest. Juht peab ainult ülesannet andes veenduma, et töötaja sai kõigest korrektselt aru. Seega peab juht olema valmis tegutsema nii autoritaarsena kui ka kaasavana. Kõik sõltub juhist. 

Aga mis juhtub, kui juht nii ei tegutse? Tegelikult on kaks varianti: töötaja või isegi kogu tiim taandareneb või eesmärgid jäävad saavutamata. Kusjuures esimese puhul on samuti oht, et mingil hetkel jäävad eesmärgid saavutamata. Kui juht kasutab kogenud ja iseseisvalt tegutsemisvõimelise töötaja puhul autoritaarset juhtimisstiili, viljeledes samal ajal ka „mikrojuhtimist“, siis mõne aja möödudes töötaja võime iseseisvalt tegutseda kaob. Ta hakkabki ootama juhilt täpseid juhiseid ning juhi koormus suureneb. Iga ülesanne nõuab järjest rohkem juhi aega ja teised tööd jäävad tegemata. Kui jälle vähese kogemuse ja tagasihoidlikuma töötaja puhul kasutada ainult kaasavat juhtimist ja andes talle võimaluse ise kõike otsustada, siis ei tule sellestki head nahka. Töötaja kulutab palju aega, et aru saada mida temalt nõutakse või mida ta tegema peab ning ta kardab ka juhiseid küsida. Sobiva juhtimisstiili valikuga on jälle võimalik tõsta töötaja iseseisvust. 

Olukorrapõhine juhtimine on teooria, mis käsitleb just seda problemaatikat. Kuidas valida konkreetsele töötajale ülesannet andes sobivaim juhtimisstiil? Kui suurel määral vajab töötaja juhi juhendamist või sekkumist? Arvestades töötaja oskusi, teadmisi, kogemust ja emotsionaalset valmisolekut ülesannet täita, saab juht kiiresti aru, kuidas ta tegutsema peab. Kas töötajat tuleb julgustada ning käia temaga läbi kogu protsess samm-sammult või piisab veendumusest, et töötaja sai ülesandest aru. Iseenesest on see teooria lihtne ja sobib ka ideaalselt kollektiivi, kus töötavad kõrvuti erinevad generatsioonid. 

Rohkem teooriast leiad https://situational.com

Koolitusega saad tutvuda ja tellida koolituse lehelt

Scroll to Top